Sunday, October 31, 2010

Yong tembusi kubu kuat Umno di Karamunting

SANDAKAN: Calon SAPP bagi prk Batu Sapi Datuk Yong Teck Lee terus menggempur kawasan kubu kuat UMNO-BN dimana kali ini kedatangan Yong di Kg Nanas Karamunting disambut dengan tangan terbuka penduduk penduduk di situ meskipun sebelum ini kawasan tersebut merupakan kawasan 'hardcore' penyokong UMNO.

Yong duduk bersama penduduk
Datuk Yong Teck Lee yang terkenal dengan sifat peramah dan mudah mesra sempat bergurau senda dengan penduduk di situ dengan kata kata yang berbentuk seloka dan kiasan ibarat kata kata bidalan 'orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa".

Kata kata sedemikian disifatkan Yong antara kata kata yang penuh bersopan yang menjadi budaya hidup seharian rakyat Sabah sejak turun temurun dan bukan seperti diSemenanjong yang baru belajar mengenali senibudaya masyarakat lain dalam konteks 1Malaysia sepertimana yang dicetuskan Datuk Seri Najib Razak sebelum ini.

Begitu juga ceritanya dengan calon BN-PBS Datin Linda Tsen yang baru berjinak-jinak mahu mengenali BAHASA dan adat senibudaya kesukuan lain, tetapi kenapa tidak mengenalinya sebelum ini jika seseorang pemimpin itu ada kebertanggung jawapannya sebagai seorang warga seMalaysia.

Datuk Yong yang terkenal dengan kelantangan bersuara terus memberi keyakinan kepada rakyat Batu Sapi dan seluruh Sabah pada amnya bahawa misi dan visi kepimpinan beliau itu bukan tertumpu kepada satu kesukuan sahaja malah untuk keseluruhan kesukuan, tanpa mengira agama dan kepercayaan masing masing.

"Saya dan rakan rakan dalam SAPP komited untuk memperjuangkan hak hak kita sebagai rakyat Sabah yang telah tertindas oleh kerajaan kuku besi BN," jelas Yong.


Perhatian ini Demokrasi BN?
 "Perjuangan kita menerusi SAPP bukan berpura pura tetapi adalah perjuangan yang serius kerana kalau kita memilih untuk berdiam diri siapa lagi yang mampu berdiri untuk memperjuangkan hak hak kita bila kita rasakan ia sudah melangkawi batasan hak rakyat Sabah…demi rakyat, negeri dan bangsa kita, maka saya bangun untuk menggalas tanggung jawab ini," kata beliau.

Beliau sedar bahawa ia bukanya satu tugas yang mudah tetapi atas kesedaran dan CINTA KASIH beliau kepada negeri, bangsa dan rakyat Sabah yang semakin tertindas membuatkan beliau tidak sanggup melihatnya untuk membiarkan ia berlaku, sebaliknya beliau bingkas bangun untuk terus memperjuangkannya semata mata membela keadilan dan menuntut hak rakyat Sabah.
Oleh: PAK MAIL

9 comments:

  1. Papan "Perhatian" mengingati kita orang Sabah itu saja kepandaian dan budaya yang diajar oleh BN!

    Pasti dukacita kalau kita tak mempertahankan Sabah dari bangkitan minda begini.

    Kita akan dibodoh-bodohkan dan undur menjadi hamba mereka!

    ReplyDelete
  2. http://www.youtube.com/watch?v=9oiF85pHGvk
    老杨快,快快做搞其!

    ReplyDelete
  3. Hashim Ali, Sibuga SandakanOctober 31, 2010 at 5:37 PM

    Papan kenyataan sebegini adalah budaya hipokrit UMNO-BN...mereka menghalang demokrasi berjalan lebih luas. Suatu hari nanti anak cucu cicit kita berkahwin pun mahu kena tanya BN. atau anak anak kita berkhatan pun mahu BN yang lakukan...kalau tidak tak sah!

    ReplyDelete
  4. BATU SAPI = RAKYAT KU YANG DIKASIHI.., BIARLAH REJIM BARISAN NASIONAL - PBS, UMNO, UPKO, PBRS, LDP DAN ANGGOTA-ANGGOTANYA SERAH WANG UNTUK ANDA PADA MALAM SEBELUM MENGUNDI UNTUK BELI UNDI ANDA PADA BESOK HARI.., MEREKA KASI.., AMBIL SAJA DENGAN ILTIZAM DAN TEGUH HATI UNTUK UNDI SAPP DAN MENANGKAN SAPP.

    HAKIKATNYA.., ANDA TIDAK AKAN DAPAT BANTUAN DARIPADA REJIM BARISAN NASIONAL KALAU TIADA HARI MENGUNDI.

    AMBIL PELUANG INI DENGAN SYARAT UNDILAH SAPP PADA HARI MENGUNDI DEMI UNTUK MASA HADAPAN NEGERI SABAH SUPAYA ANAK DAN CUCU KITA TIDAK MEREMPAT DAN MISKIN HARTA DI NEGERI SENDIRI.

    BUDAYA REJIM BARISAN NASIONAL MEMANG DIAKUI SEJARAH BAHAWA WANG NEGARA BUKAN UNTUK PEMBANGUNAN INFRASTRUKTUR SECARA KESELURUHANYA TETAPI DIGUNA UNTUK BELI UNDI RAKYAT.

    SEDARLAH WAHAI RAKYAT BATU SAPI..., ANDA DIBERI RM1,000.00 SEKALIPUN.., JUMLAH ITU TIDAK AKAN BERMAKNA..., HAKIKAT YANG BERLAKU IALAH ANDA AKAN MENDERITA UNTUK SELAMA-LAMANYA SAMBIL TERTUNGGU-TUNGGU TARIKH BILA LAGI PILIHANRAYA.

    KESIMPULANNYA, REJIM BARISAN NASIONAL BERI WANG.., TETAPI UNDI KITA ADALAH UNTUK SAPP.

    BIAR HIDUP SUSAH ASALKAN HARTA TANAH YANG KITA USAHAKAN TIDAK DI RAMPAS OLEH KOMANDO BARISAN NASIONAL.,

    UNDI SAPP ADALAH UNTUK KEJAYAAN DAN KEMAKMURAN RAKYAT SABAH.

    ReplyDelete
  5. 钟声响起,手拉手,一起向前万进.
    与SAPP站好岗位,拥护沙巴的权力吧!

    In Batu Sapi Sandakan, a crowd here seen in the SAPP rally held signs saying "Vote this Thursday for Yong Teck Lee" and "Moving Sabah Forward."

    "We've got a lot of work to do, not only to move Sabah forward but to make sure that our Mission to safeguard Sabahan we've made continues,"

    "This by-election is not just going to set the stage for the next two years. It's going to set the stage for the next 10, for the next 20 and years to come for our future generation"

    Retweet and get the message through to Sabahan and voters in Batu Sapi Sabah.

    ReplyDelete
  6. This is the best time to beat down BN, the best time to show to BN that we are sabahan and united to win. Vote for SAPP. no matter how much money they give u , take the money but vote for SAPP.

    ReplyDelete
  7. Remember to take what BN give.. it's our money they used.. but remember to vote for SAPP... this party will bring us far if we get the autonomy back to us..

    ReplyDelete

Search This Blog