Wednesday, December 8, 2010

Jangan gadaikan maruah bangsa rakyat Sabah kepada orang luar

 

Tenom, Disember 8, 2010: SEDAR atau tidak bahawa tanah tanah pertanian di Sabah sudah lebih kurang 50 peratus jumlahnya sudah beralih tangan kepada pihak lain dari Semenanjung melalui beberapa syarikat syarikat gergasi luar seperti Yayasan Melaka yang mendapat kira kira lebih 25 ribu ekar daripada tanah Hutan Simpan di Sabah.

Sedangkan rakyat Sabah yang tinggal dikawasan Hutan Simpan khususnya masyarakat Murut yang tinggal di Mukim Dalit dan masyarakat Rungus di Kudat pernah suatu ketika dulu telah dihalau keluar dari kawasan tersebut malah rumah rumah mereka turut dibakar tanpa peri kemanusiaan.

"Apakah tindakan kerajaan UMNO-BN ini adil untuk rakyat atau menyeksa rakyat?" demikian dinyatakan mantan Menteri Kewangan Sabah Datuk Haji Mohd Noor Mansor ketika berucap dimajlis Induksi ahli ahli baru SAPP Kemabong di Hotel Perkasa dekat Tenom pada baru baru ini.

Beliau menyifatkan keadaan pemerintahan kerajaan Umno-BN diSabah agak keterlaluan dari segi batas batas kemanusiaan dimana kalau pun mereka menghulurkan bantuan tetapi hanya kepada pengikut pengikut mereka sahaja yang terdiri daripada PATI yang telah dikitar semula menjadi RAKYAT SABAH.

Selain masalah ekonomi yang semakin serius, masalah pengangguran di kalangan para belia dan beliawanis di Sabah turut terabai dan semakin menjadi jadi dimana terdapat laporan akhbar beberapa bulan lalu yang mengatakan beribu belia Sabah terpaksa berada dalam keadaan hidup melarat di Kuala Lumpur kerana ditindas majikan mereka.

"Bila kita tanya dan tegur pemimpin pemimpin BN Sabah terutamanya Menteri terbabit, mereka cepat cepat menafikannya. Pada hal insiden itu benar benar berlaku dan sepatutnya kerajaan negeri melalui Kementerian terbabit pantas bertindak dan bukan membuang masa berdolak dalik," tegas Matnor.

Malahan ada diantara belia belia kita bekerja di Singapura dan Semenanjung terlibat dengan masalah jenayah serius termasuk ada yang menanti masa dan ketikanya ke tali gantung kerana terlibat dengan jenayah dadah seperti yang berlaku di Singapura.

Sesungguhnya kejadian kejadian yang dilakukan mereka (belia) bukanlah atas kehendak para pemimpin kerajaan Sabah namun ia berpunca atas kelemahan mereka dari segi meyusunatur pentadbiran yang tidak mengambilkira masalah penempatan belia belia menganggur termasuklah lepasan graduan.

"Semua ini berlaku kerana kelalaian mereka yang langsung tidak menitik beratkan soal belia yang menganggur dan begitu juga yang dihadapi para graduan yang terus menganggur bertahun tahun sukar mendapat pekerjaan. Keadaan hidup mereka semakin serius dan tertekan mengakibatkan mereka tiada pilihan selain bertindak melakukan penghijrahan mencari pekerjaan ke Semenanjung," tambah Datuk Matnor.

Matnor seterusnya menegaskan bahawa selagi sikap pemimpin pemimpin UMNO-BN terus 'lupa diri' terhadap tanggung jawab mereka memajukan negeri ini dan sebaliknya mereka meneruskan amalan 'Korupsi' yang mementingkan diri mereka termasuk kroni-kroni yang senantiasa menjejaki mereka ibarat 'lintah kelaparan untuk menghisap darah' alamatlah apa yang dilaporkan media kononnya Bank Dunia dipetik sebagai berkata, "Sabah diantara negeri yang termiskin diMalaysia" akan menjadi kebenaran.

Oleh itu tegas Matnor, tiada siapa yang mampu mengubah keadaan sebegini rupa selain daripada rakyat Sabah itu sendiri yang harus berani bangun untuk mengubahnya secara demokrasi menerusi pilihanraya umum akan datang ini. Jika tidak, siapa lagi yang boleh berbuat sedemikian kerana Sabah adalah hak milik kita dan adalah menjadi tanggung jawab kita bersama untuk melakukan perubahan yang bakal kita lakukan pada PRU13 kelak.

"Saya tua tua bangka ini pun sanggup juga turun padang bersama anak anak sekalian untuk mempastikan kita rakyat Sabah sama sama bangun membina semangat baru untuk terus berjuang mendapatkan kembali hak dan kuasa autonomi kita diSabah. Jika kita lambat bertindak selagi itu masalah hak kita semakin terhakis. Ketika itu kita menangis hingga menitis air mata darah sekalipun tidak berguna lagi," tegas Matnor dengan nada serius.

Source: SAPP

36 comments:

  1. Kenapa orang kita suka sangat jadi seekor sapi saja ditarik hidung seumur hidup oleh orang dari seberang laut? Bila disuruh duduk, terus duduk, bila disuruh diam, terus diam. Inikah budaya kita atau maruah kita sudah dijual?

    Lihat saja orang kita yang wakil parti mereka dari malaya, otak mereka terus dikontrol oleh tuan mereka dari seberang laut. Kesian

    ReplyDelete
  2. Siapa sebenarnya yang mengadai maruah Sabah? Tepuk dada tanya selera.

    ReplyDelete
  3. kenalah bangkit untuk pertahankan hak masing2.

    ReplyDelete
  4. sya rasa Encik Matnoor retired la nnt tak pasal2 kena angin ahmar...

    save yourself from a humiliated exit...retired while you still retain some of your dignity...

    ReplyDelete
  5. rakyat pasti tahu siapa yang sebenarnya menjaga hak rakyat dan siapa yang sebenarnya hanya inginkan kuasa.

    ReplyDelete
  6. Matnor tidak perlulah memburukkan BN. jika benar ingin berbakti fokuskan saja untuk berbakti.

    ReplyDelete
  7. maruah bangsa mmg perlu dijaga.

    ReplyDelete
  8. Banyak benda Sabah telah diambil oleh orang luar.

    ReplyDelete
  9. PTI in Sabah are damn lucky.

    ReplyDelete
  10. Sabahans knows what's best for them.

    ReplyDelete
  11. Make sure those who are eligible to vote, register today. Everyone must come out and vote. Your votes determine the future of Sabah.

    ReplyDelete
  12. Siapa tak nak fikir pasal untung?

    ReplyDelete
  13. Tell me which is the best approach to prevent them from making the same mistake over and over again?

    ReplyDelete
  14. Perampasan kuasa harus dihentikan serta merta.

    ReplyDelete
  15. Semoga perjuangan untuk hak rakyat Sabah. Memang rakyat sabah sendiri yang akan memilih siapa yang layak untuk mereka.

    ReplyDelete
  16. Biarlah rakyat yang tentukan. Sekiranya pembangkang bukan yang terbaik untuk mereka maka tidak ada salah untuk rakyat memilih. Rakyat tahu apa yang mereka buat.

    ReplyDelete
  17. sudah tua2 bangka baru bersuara, masa masih menjawat jawatan kerajaan senyap pula.. kenapa? masa tu takut hilang jawatan??

    ReplyDelete
  18. orang yang sebenarnya menggadai maruah bangsa rakyat Sabah adalah orang yang hanya pandai berkata-kata tapi tidak pandai bertindak. sebab itu lah maruah terus tergadai.. mulut saja bising tapi lepas tu goyang kaki..

    ReplyDelete
  19. kalau dah tua bangka tu bersara sajalah dari politik...biarkan orang muda yang menguruskannya..

    ReplyDelete
  20. semua hal dipolitikan dan dipusing untuk mendapat perhatian dan sokongan rakyat..SAPP memang pakar 'pusing'.

    ReplyDelete
  21. yang pasti mana2 pemimpin baik kerajaan atau pembangkang tidak harus bersikap 'lupa diri'...kepentingan rakyat harus diutamakan...itulah yang diperjuangkan oleh BN..

    ReplyDelete
  22. now its time to stop the talk and start the walk!

    ReplyDelete
  23. Siapa juga bah yang mahu gadaikan maruah bangsa???

    ReplyDelete
  24. Saya yakin rakyat Sabah tahu apa yang terbaik untuk mereka :)

    ReplyDelete
  25. Setiap masalah yang timbul pasti ada jalan penyelesaian, namun jika ada pihak yang suka merumitkan keadaan dan asyik memutar belitkan cerita maka inilah yang akan berlaku 'pening kepala'!!! hehhehehe

    ReplyDelete
  26. Tapi tak hairan juga kalau kepala pening kerana dunia politik sememangnya dunia yang asyik berputar... sekejap di atas, kejap di bawah... sekejap cakap itu, sekejap cakap ini.. So tepuk dada tanya selera :)

    ReplyDelete
  27. Namun semuanya terpulanglah pada rakyat unruk membuat penilaian. Kerana akhirnya nanti rakyat juga yang akan buat keputusan kan :)

    ReplyDelete
  28. Maruah Sabah biar rakyat Sabah yang menjaga.

    ReplyDelete
  29. Sabah pasti boleh menaikkan nama negeri ini. Kita mesti bersatu untuk nama baik negeri Sabah yang tercinta ini.

    ReplyDelete
  30. So many stupid dumb dumb Barisan Najis fans here to defend their evil master assssno.

    No wonder Singapore government said Malaysia leaders are all in-competence!!! LOL

    If you from assssno do not how to manage Sabah, just GET LOST and RESIGN!!! Sudah 16 tahun asssno di Sabah, bukan kelmarin saja.

    Give chance for those who are more capable to run and manage Sabah.

    Apa SAPP boleh buat untuk menurunkan kemiskinan di Sabah? Senang aje. PECAT dan HANTAR semua Kaki RASUAH ke zoo negara. Rasuah adalah MUSUH UTAMA di negara kita. Tepuk dada tanya selera, orang dari umno tak pernah RASUAH ka dari sejak dulu sampai sekarang?

    RASUAH Tak DOSA ke dalam ajaran agama? orang umno, Jangan aje tipu Allah, Allah tahu niat satan kamu!

    RASUAH dalam Ajaran sesat asssno adalah HALAL untuk kaki pengampunya. Ketulahan akan menimpa semua orang dari assssno suatu hari nanti.

    ReplyDelete
  31. Harap SAPP bukan hanya pandai siakap saja.
    Sikarang ada ramai antara Pemimpinnya 'L C L Yong' terlalu sombong bila jumpa Sabahan balik ke Sabah.
    SAPP bukan parti BN sekarang jangan macam dulu!

    ReplyDelete
  32. Biar orang Sabah yang mempertahankan maruah orang Sabah.

    ReplyDelete
  33. Ya, rakyat Sabah akan mempertahankan maruah Sabah.

    ReplyDelete
  34. Let Sabahans protect our own pride. Why depend on others when we can do it ourselves.

    ReplyDelete
  35. Vince,
    Sabahan specially those in SAPP has no pride to talk about except individual proud.Hunger to fulfil political agenda many are discarded even family.
    Sometimes many follow blindly and do not see role of dedicated YB of SAPP once with BN but now careless to help their people.

    ReplyDelete
  36. Tiada seorang pemimpin yang ikhlas membantu.

    ReplyDelete

Search This Blog